Joma gir alltid dette rådet til ungdom som vil bli sterkere

Når Joma (26) hjelper ungdom å komme i gang med styrketrening på Sørlandsbadet, er det spesielt to ting han er opptatt av.

Han flekser gliset oftere enn de fleste. Joma, eller Jomakhan Ghulami som han egentlig heter, trigges av å vise veien til treningsglede. Og samtidig: Den enkelte skal oppleve resultater av tiden man legger ned.

Joma har ansvaret for Ungdomstimen på Sørlandsbadet.

– Hvem er Ungdomstimen for?

– Det kan være ungdom som ønsker å bli sterkere fordi fysikken vil hjelpe dem på fotballbanen, det kan være dem som ønsker å endre livsstilen, eller at man enkelt og greit ønsker å bli sterkere, sier Joma.

Joma vektlegger to ting når han veileder ungdom:

1. riktig teknikk
2. flere repetisjoner

Lavterskel. Alle slags ungdom er velkommen på Ungdomstimen.

Joma fikk selv hjelp

Da Joma var 16 år, var han liten og sped, forteller han.

– Jeg spilte fotball, som så mange på min alder, og hadde lyst å bli sterkere.

Etter hvert fikk han veiledning, og da han flyttet til Lyngdal var det Trond Glomsheller på Sørlandsbadet som hjalp ham med å komme i gang med benkpress, knebøy og markløft.

– Det hjalp meg veldig med å komme inn i treningen, sier han.

Bedre fysikk ga han også bedre forutsetninger for å lykkes på fotballbanen.

Øvelsene

– Barn og unge er veldig bevegelige. De har egentlig bedre forutsetninger enn voksne for å drive med styrketrening, sier professor ved Senter for idrettsskadeforskning Tron Krosshaug til skadefri.no

Joma hjelper ungdom med å trene de rette øvelsene for kropper som enda er i utvikling.

– Klarer du å løfte tungt med riktig teknikk, er det bra. Men de fleste trenger å ta det gradvis, og da er det smart å ta flere repetisjoner. Mens ungdommene trener, kommer jeg med tips og hjelper dem når de må rette på teknikken sin, sier Joma.

Utvider. Medlemsskap på Sørlandsbadets treningssenter har økt med 10 prosent fra i fjor, ifølge daglig leder Atle Homme. I førjulstiden er de i full gang med å utvide treningssenteret.

Her er et utvalg av øvelsene de trener på ungdomstimen:

• benkpress
• markløft
• nedtrekk
• roing
• militærpress
• bicepscurl

Felles for dem alle er at de tas med forholdsvis enkle vekter, slik at den enkelte blir vant til øvelsen og trener dem med riktig teknikk.

Og med jevnlig trening blir man sterkere.

Fakta om Ungdomstimen

• I dag har Sørlandsbadet Ungdomstimen for 16- og 17-åringer mandag, tirsdag og torsdag.


• Etter nyttår åpner vi for ungdom ned i 14-årsalderen fra mandag til fredag klokken 14.00-18.00.


• Joma skal sammen med Serverin Kokaas Ingebretsen ha ansvar for ungdommene fra 14 år og oppover.